Viktig melding til GET og Homebasekunder

Fra 01.07.2020 startet vi å levere tjenester selv.

For å sørge for at vi er klare for fremtiden, bytter vi til et nytt kundesystem, som gjør at vi kan gi deg enda bedre service. Alle kunder legges automatisk over i vårt nye system, og dere vil settes over til de tjenestene som er mest lik de tjenestene dere har per i dag. Dere kan allerede nå se nye tjenester og priser på www.varangerbynett.no/tjenester

Når skjer dette?

For å gjøre dette på en trygg og god måte for deg, så gjør vi overføring av produkter og innføring av nytt kundesystem i etapper.

Teliakunder skal overføres til nytt system i løpet av november 2020. Dere som er Teliakunder vil beholde TV-dekodere o.l, og vil ikke måtte gjøre noen endringer i forbindelse med overgangen til Varanger Bynett.

Homebasekunder skal overføres til nytt system i løpet av desember 2020. Homebasekunder vil få tilsendt ny TV-dekoder, og vil få mer informasjon underveis.

Viktig informasjon

Teknisk
Vi i Varanger Bynett håndterer overgangen for deg, og du skal ikke si opp ditt abonnement, det overtar vi. Du som kunde vil ikke miste dine tjenester, eller få noen større endringer. Eksempelvis vil du ikke få noen endringer på nettverksnavn og passord, dette er informasjon som er «fast lagret» i kundenes routere.

Faktura
Du som kunde vil bli registrert som en helt ny kunde i vårt system, og derfor vil den første fakturaen bli tilsendt i posten. Vi oppfordrer alle kunder til å opprette e-faktura og avtalegiro i sin nettbank. Første faktura vil være UTEN gebyr, mens videre faktura som blir sendt i post vil ha et gebyr på 59,-.

Linjeleie

Linjeleie vil nå komme på samme faktura som tjenestene. Noen kunder vil oppleve å få en faktura med "sluttavregning" fra Varanger Bynett, dette siden kontraktene blir avsluttet i vårt gamle system. Linjeleie vil fremover følge tjenestene, så hvis du tidligere kun har betalt for tjenester mens en annen har betalt linjeleien, vil nå alt komme på samme faktura.

Tjenester
Dere kan allerede nå se hva våre nye tjenester og priser er på www.varangerbynett.no/tjenester

Min side
Vil du gjøre endringer i ditt TV- eller internett abonnement? Endre kanalvalg, kjøpe ekstra kanalpakker, WiFix eller aktivere andre Telia-tjenester? Besøk www.telia.no/login/

Kundesupport
Har du andre spørsmål knyttet til disse endringene kan du kontakte til kundeservice@varanger-kraft.no eller telefon 78962630.

 

Ofte stilte spørsmål

 

Hva må jeg gjøre selv? – Homebasekunder må bytte TV-dekoder, og dette vil bli tilsendt i posten. Videre vil verken Telia eller Homebasekunder måtte foreta seg noe. Det vi anbefaler alle kunder til å gjøre, er å opprette e-faktura/avtalegiro når dere har mottatt første faktura. Ved opprettelse av avtalegiro er vi fremdeles pålagt å sende kopi av faktura, derfor anbefaler vi at det opprettes e-faktura også. Da slipper du unna gebyret på 59,- per faktura.

Må jeg bytte leverandør? – Hvis du har hatt Telia eller Homebase fra før, vil du nå få tjenester levert av Varanger Bynett i samarbeid med Telia. Du trenger ikke å si opp tjenestene dine, vi ordner alt dette. Eltele og Homebase vil ikke lengre kunne levere tjenester i vårt fibernett, og kan derfor ikke videreføre sine abonnementer mot kundene.

Kan jeg få IP-telefoni? – Vi har færre og færre kunder som ønsker IP-telefoni, og kostnadene med å drifte denne tjenesten blir stadig høyere, i tillegg til at det stadig er færre tilbydere. Vi tilbyr derfor ikke lengre denne tjenesten, og oppfordrer heller kundene til å finne leverandører av IP-telefoni som kun trenger internett for å levere tjenesten.