Hastigheten du betaler for garanteres kun over nettverkskabel, da WIFI har for mange ulike variabler. For å få et nøyaktig resultat er det viktig at man installerer Speedtest-applikasjonen på den enheten man ønsker å teste med:
 

Microsoft Windows Logo Microsoft Windows

Dersom du har en Microsoft Windows-datamaskin (Windows 8 eller nyere) så anbefales det at du installerer "Speedtest by Ookla".

 

Apple Logo Black Mac

Dersom du har en Mac-datamaskin så anbefales det at du installerer "Speedtest by Ookla".

 

Google Play Store Logo Android

Dersom du har en Android-enhet (Mobil/Nettbrett) så anbefales det at du installerer appen "Speedtest by Ookla".

 

App Store Logo Apple / iOS

Dersom du har en Apple-enhet (Mobil/Nettbrett) så anbefales det at du installerer appen "Speedtest by Ookla".

 

Dersom du ikke har mulighet til å installere Speedtest by Ookla som nevnt ovenfor, så kan du gjøre en kjapp sjekk via hastighetsmåleren nedenfor.

OBS! Siden denne hastighetsmåleren blir kjørt i en nettleser, så vil man ikke oppnå like nøyaktig resultat som man ville oppnådd via Speedtest-applikasjonen.

 

 


Utførelse av hastighetstest


For å gjøre en riktig hastighetstest så er det viktig at man tar to tester og sammenlikner resultatene:

  1. Installer Speedtest-applikasjonen på din enhet og bruk en server som er nær deg, gjerne vår server som står i Vadsø.
     
  2. Den første testen gjøres via WIFI
    1. Ved lav hastighet kan du prøve å slå av og på både trådløs ruter og enheten du tester fra, og da ta en ny test.
       
  3. Den neste testen gjøres via nettverkskabel med PC direkte koblet til fiberboksen. På den måten sjekker du at hastigheten du får inn i boligen tilsvarer hva du faktisk betaler for.

    OBS! Dersom du benytter deg av egen trådløs ruter, så kan du gjerne bruke samme nettverkskabel som allerede går fra fiberboks til trådløs ruter, men husk å slå av ruteren. (VIKTIG).
    Merk at det kan ta inntil 10 minutter før du får nett på PC-en.

 

Dersom den første testen er dårlig, mens den andre testen er OK, så er mest sannsynlig problemet relatert til WIFI.

Her kan vi på generelt grunnlag anbefale at du bruker 5 GHz WIFI og evt. mesh WIFI dersom du har dårlig dekning innad i huset. Samt dersom ruter/PC er mer enn 5 år gammel, så kan det hjelpe på å bytte ut dette.

Kontakt oss gjerne på telefon 789 62 630 så kan vi gjøre testene sammen.