Oppkoblingsveiviser
TV
For informasjon om oppkobling av TV-dekodere fra Telia, anbefaler vi å følge Telia sine egne brukermanualer.
ICOTERA fibersentral - med innebygget ruter/wifi
- Kontroller at du har koblet til strøm på fibersentralen, og at du har bestilt tjenester hos Varanger KraftFiber.
- Nettverksnavn og passord står skrevet på påfølgende klistremerke på fibersentralen.
Tips! Dersom du har en smarttelefon eller nettbrett, så kan du åpne kamera-appen og zoome inn på QR-koden (et firkantig mosaikkbilde) på klistremerket for å koble deg til wifi uten å måtte skrive inn passordet!
- For å endre passord kan du logge inn på ruterens egen konfigurasjonsnettside ved å besøke nettsiden 192.168.7.1 i en nettleser:
- Brukernavn: admin
- Passord: varangerbynett
- NB! Bytt gjerne dette passordet etter du har logget inn.
- Brukernavn: admin
- Ved bruk av egen trådløs ruter, så kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630 for å informere om dette.
Da må dere koble egen trådløs ruter (bruk porten som er merket med INTERNET eller WAN) til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
ICOTERA fibersentral - uten innebygget ruter/wifi
- Kontroller at du har koblet til strøm på fibersentralen, og at du har bestilt tjenester hos Varanger KraftFiber.
- For å kunne koble til internett trådløst, så er du avhengig av å koble egen trådløs ruter til fibersentralen.
- Egen trådløs ruter (bruk porten som er merket med INTERNET eller WAN) kobles til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
- NB! LAN-port 1, LAN-port 2 og LAN-port 3 på fibersentralen er kun tilgjengelig for TV-signaler for Telia sine TV-dekodere.
- Egen trådløs ruter (bruk porten som er merket med INTERNET eller WAN) kobles til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
- Da du benytter egen trådløs ruter, er det du selv som må bestemme innstilliger slik som wifi-navn og wifi-passord. Dersom du har egen trådløs ruter og har glemt wifi-passordet, så må du nullstille ruteren tilbake til fabrikkstandard og utføre en førstegangsinstallasjon, se i brukermanualen for din ruter hvordan dette gjøres.
- Har du et ønske om å oppgradere til en fibersentral med innebygget ruter/wifi, kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630 for å informere om dette. Det er en egenandel på 990,- kroner for å oppgradere. Har du en eldre type fibersentral, vil det oppgraderes kostnadsfritt.
Nokia Beacon 2 - Trådløs Ruter
- Kontroller at du har koblet til strøm både på fibersentral og trådløs ruter, og at du har bestilt
tjenester hos Varanger KraftFiber.
- Last ned appen for Nokia Beacon 2 (Android, Apple/iOS) for trinnvis oppkoblingshjelp og administrering av den trådløse ruteren.
- Den blå porten på Nokia Beacon 2 som er merket med WAN/LAN2 kobles ved hjelp av en nettverkskabel til port nummer 4 på fibersentralen (ofte merket med Port4 nederst på fibersentralen).
- WIFI-navn og WIFI-passord står skrevet på påfølgende klistremerke på undersiden av Nokia Beacon 2:
- WIFI-navn står bak feltet merket med SSID.
- WIFI-passord står bak feltet merket med Wi-Fi Key.
- Ved spørsmål eller hjelp kan dere kontakte kundeservice på epost kundeservice@varanger-kraftfiber.no eller telefon 78962630.
- Les mer om Nokia Beacon 2 trådløs ruter her.